Thursday, January 13, 2011

ALHAMDULILLAH, UMUR AKU MASIH PANJANG

aku dh 2ari d landa selesema yg terok
semlam ari khamis ngn rabu
maknenye ari rabu ngn khamis aku d landa selesema yg terok
memang terok lah aku katekan
sepanjang mase hingus aku kuar
nk blaja pon ssh asyik pkr nk ke tandas
xnk pegi kelas, aku pikir,..hurmm
nnti aku t'tinggl ilmu
t'pkse suruh kawan ajar blik
group t'pakse bwat keje tok aku plak karang
lalu aku gagahkn diri bwat keje
aku amek vitamin C setiap ari
& sejak ad selesema nie aku amek panadol soluble
tok selesema
sejak aku selesema yg terok nie aku pon slalu tido awal
ari rabu aku tido kol 11mlm
& semalam aku tido kol 1pg
badan xbape chat an

------------------------------------------------------------

td aku aku m'dpt satu mimpi
aku b'syukur sgt2 ya ALLAH
mungkin mimpi td tok kau sedarkn aku tntng kewajipan aku kepada Mu
tntng kewajipan aku d atas muka bumi ini
aku terus t'jage

..........................................................................................

aku tgh m'bwat keje
ttibe aku dpt phone call dr seseorg
die t'bace statement yg aku slalu post kt dlm fb
aku tulis aku xchat
sakit mcm2
tp mmng sume sakit tu aku akui memang aku alami
die bgthu aku "masa kamo hampir sampai"
aku teros letak phone call
aku pikir blik sape yg call aku td??
hati aku jd xkeruan
aku pon t'pkr tok tgk adakah t'dpt tanda2 nk mati
aku pernah t'bace tanda2 org akan mati
kita akan dpt tahu secara tidak sengaja
atau kita xsdar lngsng tanda2 tu

_________________________________________

memang betol
tanda2 tu memang ad
aku xmenangis & aku cm redha aku akan pergi
aku mula m'cari mak aku
aku keluar dr bilik aku di belakang
(kt umah d Ipoh)
menuju bilik parent aku d depan
aku lihat wajah mak aku
aku lihat juga wajah bapaku
hati aku  sayu
lepas tu aku xdpt menahan air mata aku
teros aku menangis & pergi kt mak aku tok mintk maap
salam tangan ibu then cium tangan ibu sepuas ati
salam tangan ayah then cium tangannya sepuas2 ati
sambil aku menangis
aku mintk maap byk2 kt parent aku
aku t'pkr mcm mane lah aku nk m'hadap Yang Maha Esa
aku t'byang saat2 aku d kapankan
d'masokkan kedalam kubur & menanti p'tnyaan Mungkat & Nakir
aku t'pkr bagaimana aku akan menantikn ari kedatangan ajal ku esok
mcm mane aku mati,..accident or ........???
kita xthu an
slps aku m'dpt tanda2 tu
aku menangis
mak aku b'tnye knape aku menangis & mntk maap???
aku teros ckp masa aku hampir tiba
aku akan menyusul arwah adik aku
parent aku menangis dgn aku
mcm2 aku pkr time tu
pkr mcm mane aku nk hadapi hari esok
setelah aku mengetahui aku bakal pergi
meninggalkn org yg aku syg
aku t'pkr mcm mane keadaan parent aku slps aku pergi
aku t;pkr dosa2 yg aku lakukan
Ya ALLah, aku memohon keampunan Mu ya Allah
di saat2 akhir hidupku ini
& d saat aku bakal menghadap Mu ya Allah
adakah kau menerima taubatku

----------------------------------------------------------

Alhamdulillah, umo aku masih panjang
syukur Ya Allah kau masih m'berikan aku peluang
aku t'jage dr tido
tepat2 kol 5pg td
rupa2nya tu semua mimpi
bila d pikirkn blik rase mcm lawak
& mimpi tu amat b'erti bwat aku
aku masih d beri kesempatan tok teros hidup
Alhamdulillah

aku teros xbleh tido memikirkan mimpi td
5 mnt kemudian selepas aku t'jage dr tido
membe aku kuar dr biliknye
mungkin berkat amalan aku m'bace sedikit sebelom tido setiap ari
yg m'bwatkan aku m'dpt mimpi tu
aku mengucap
aku pernah t'bace rasullullah menyuruh kita....

 Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
 sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,

2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,

3. Sebelum para muslim meridhai kamu,

4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

inilah pesanan Rasul
aku amalkannya sebelom aku tido
setiap hari
bkn tok riak tp nk bg ilmu kt korg

yg kt atas msti korg t'pkr mcm mane nk bace satu al-quran dlm satu mlm
sebenarnya memang boleh
hahahahahaha



Rasul tersenyum dan bersabda :
1) "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.”

2) “ Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua
       akan memberi syafaat di hari kiamat.”

       Contoh:: Bismillaahirrohmaan irrohiim, Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa
                      Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )

3) “ Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.”

       Contoh:: Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum
                      wa atuubu ilaih ( 3 x )

4) “Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
      seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

      Contoh:: Bismillaahirrohmaan irrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi
      walaailaaha illalloohu alloohu akbar(3 x )


hahahahha
senang aje an
itulah lah yg aku amalkan setiap mlm
then aku bace ayat Kursi sbg pelindungan

P/s: jgn tingglkn solat & ingt mati. b'bwat baiklah kpd ibu bapa. amal makruf nahi mungkar.
        mimpi aku itu ad hikmahnya..=)



No comments:

Post a Comment