Wednesday, February 26, 2014

Kerjaya seorang guru

Haa aku tergerak hati nak buat cerita berkenaan cikgu selepas terbaca satu luahan seorang guru di satu blog.
Kesusahan yang dialami oleh guru.
Kalau korang nak baca, nie link die:-

http://tengoktvonline.blogspot.com/2014/02/eksklusif-luahan-hati-guru-mengenai.html

Aku faham sedikit pasal kesusahan seorang guru.
Walaupun aku bukan guru.
Aku faham sebab mak aku guru
Guru sekolah rendah di Ipoh, Perak.

Dulu, Masa aku dengan family sangat sedikit.
Bapa aku keje, mak aku pon keje.
Dari pagi sampai petang.
Malam seawal jam 9 malam mereka dah tido kepenatan.
Aku plak malam je merayap (timetable aku masa sebelum kerja)
Balik lewat pagi, bangun pon lewat tengahari.
So nak jumpe parent sangat jarang.
Sabtu ahad rutin harian parent aku awal pagi ke kubur arwah adek
Then ke pasar, balik kemas rumah, petang bawa anak-anak keluar riadah.
Penat kan?


Im lucky that I have parents that always support me.
Understand me and my desires.
Till now I didn't received any complaint from them.
I know, deep into their heart they hope me to spent time more with them.
Be a good son. 
Don't waste any time.
I only saw everything when I start working. 
When I far away from them.
I started going through the path as they pass now.
So sorry.
Future, what happen when my son do the same things on me.
Sad rite ?
Making trouble like we do to our parents.
Lepak.. ganja.. mencuri..
Poor our parents.
When we was born, they hope we'll be a good person. 
Sejuk hati mereka
They guide us, show the right path.
At the end ?? 
You urself decorate ur future. (Advise)

Back to da story hihihi
Layan feeling lak 
Malam my mom buat kerja.
Pinggan mangkuk segala lauk pauk tolak tepi.
Meja penuh dengan fail-fail.
When my mom spent time with family???

So, jangan suka menilai negatif kerja orang tanpa anda sendiri laluinya.
Respect each other.
Kurangkan fitnah dan tanggapan negatif.


No comments:

Post a Comment